Sjukt samhälle vi lever i

Dagens samhälle är helt sjukt..
Jag har inte valt att bli arbetslös och jag gör mkt för att försöka hitta något (mår sjukt dåligt av att bara vara hemma) men just nu känner jag mig inte motiverad för fem öre för att försöka hitta något..

Motgång 1

Blir erbjuden att jobba 5-6 tim/dag mån-fred.
Det ger mig 25-30 tim arbete i veckan vilket inte håller ekonomiskt.
Ringer till A-kassan för att kolla hur det blir med ersättning om man jobbar lite mer än 50% /veckan och får då veta att man endast kan jobba och gå på A-kassan samtidigt i max 75 dagar sen får man välja.. jobba eller A-kassa.. Visst 75 dar är "ganska" länge men är det inte bättre att man jobbar lite än att bara sitta hemma ?? Varför ha en gräns på dagar ??

Motgång 2

Försöker lösa arbetsbekymret med att ansöka om arbetspraktikstöd från arbetsförmedlingen så att jag kan bli anställd på heltid.
Får då idag när jag är på arbetsförmedlingen veta att jag får SAMMA ersättning för min "praktik" som jag får ut av A-kassan. Fast då är det inte A-kassan som betalar ut utan försäkringskassan..

Jaha tänker jag, då kan jag ju lika gärna vara hemma om jag endå får ut lika mkt.
Varför ska jag "jobba" 8/tim dag 5 dar/veckan och få ut lika mkt som om jag ligger hemma i soffan.

Dom kallar det arbetserfarenhet + att man får kontakter (visst köper det i viss mån) men för mig låter det som GRATISARBETE..
Vem f-n vill jobba gratis ??

Jag börjar förstå varför det finns så många arbetslösa och jag förstår varför många lever på bidrag.
Enklast så...

Jag försöker verkligen hitta ett jobb och jag försöker lösa det på bästa sätt tycker jag men känns inte som att man får något stöd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback