ärlighet varar längst

Ibland funderar jag på på om man kanske är för ärlig ibland ?
Om jag t ex hittar en plånbok med pengar i så lämnar jag in den UTAN att ta pengarna.
Men när jag tänker på allt runtomkring så känns det som att i längden tjänar man på att vara ärlig. Man får tillbaka det på något sätt.

Kommer ihåg för ett x antal år sedan när jag och min far hittade ett säsongskort på SL (det va på den tiden dom va personliga och man va tvungen att ha ett "legg" med), Pappa ville behålla det men liten och envis som jag va gick vi och lämnade in det på tågstationen. Några veckor senare kunde man läsa i tidningen "Dagens ros vill jag ge till den man med sin lilla flicka som hittade och lämnade in mitt säsongskort på stationen i Älvsjö" och då blir man glad, pappa kände sig oxå väldigt nöjd efter det.

Tappade bort min "plånbok" på en studentskiva en gång och i den hade jag mitt b-kort, bankomatkort, VIP kort till en krog  och lite pengar. Legget låg som tur va i jackfickan.
Några veckor senare kommer en tjej fram till mig i skolan och frågar om det är jag som är Natalie och så ger hon fram min plånbok till mig.. ALLT låg kvar.. Varenda krona, b-kortet och bankomatkortet och VIP kortet. Hon berättade att hon hittat det på studentskivan och då det nästan bara va folk från skolan som va där valde hon att behålla det och kolla vems det va för hon förstod att det va någon från skolan. B-kort hade jag köpt nytt, bankomatkortet va spärrat men det är själva grejen som gör att man blir glad.

Hittade en mobiltelefon på bussen en gång. Istället för att lämna in den till busschaufören gick jag till polisen med den. Fick en utskällning av polisen för att jag inte lämnat den till chaufören men det sket jag i för jag va nöjd över mig själv som hade lämnat in den.

Idag efter lunchen fanns det ett meddelande på telefonsvararen. Va från en dam som sa att när hon kom ut från Friskis och Svettis (ligger mitt emot oss) så ser hon hur en mörk volvo backar in i våran firmabil och sen bara åker därifrån. Så var det något som hade gått sönder på bilen eller så så kunde vi ringa henne för att få ett vittne. Hon hade tagit både vårat och volvons regnr.
Det är märken på bilen och den va lite upptryckt (gick att trycka tillbaka) men absolut ingen fara. Ska endå ringa verstan och boka tid för 5000mila service så ska be dom kolla så inget är skadat innuti.
Ringde upp damen och tackade så mkt.

Så va ärlig, det kommer tillbaka på ett eller annat sätt


______________________________


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback